loading

The Studio

Ingrid Bockting is designer & illustrator. Professional in book design and brandidentity. “Combining clear design with tactile shapes”

Ingrid Bockting

Ingrid Bockting

"Meet my work in the portfolio section"

Ingrid Bockting

My studio in Amsterdam City-centre.

Ingrid Bockting

"Shared studio with inspiring creatives."

Clientlist

Publishing Houses: Meulenhoff de Boekerij, Gottmer Uitgevers, Altamira, AW Bruna Uitgevers, LSAmsterdam, Uitgeverij Lucht, OverAmstel Uitgevers, The House of Books, Unieboek het Spectrum, Atlas-Contact, Piper Verlag.

Magazine Publishers: G+J Uitgevers, Sanoma Uitgevers, Vogue Japan, Persgroep BE, Weekbladpers, Credits Media, FD MediaGroup, Gijrath Media, Reed Business Information, MediaPartners, Hearst magazines. VNU Media, Bouillon, H’sumse Media Compagnie, RHBM, Bauer Media DE.

Commercial: EmerginC, Indigo Cosmetics, ’t Idee, 9th Room, Dalicious, The Unbound, The Annex, Douglas, KLM, Bunzlau Castle, Bataviastad, Philips, Holland Casino, Trendland, Anna van Toor, Cote d’Or, Noppies, Bloemenbureau, Etos, Eyewish, ANWB, Visa, The Glossy World, VSM, City Safari.

About

Ingrid Bockting is een ontwerper en werkt vanuit  een creative studio midden in het inspirerende hart van Amsterdam. In Enschede studeerde zij visuele communicatie aan de AKI en met een beurs van het FvBK vertrok zij naar Amsterdam.

Ingrid begon met werken als illustrator voor kranten, tijdschriften en boekomslagen. Van complexe psychologische en filosofische onderwerpen tot heel fashionable en grafisch. Steeds op een ambachtelijke manier met gouache, potlood en papier. Totdat zij het werken met typografie begon te missen en handgemaakte illustraties ging combineren met het beletteren van boekomslagen.

Ingrid weet een omslag neer te zetten als een huisstijl of merk en vertaalt dit door naar de vormgeving van het binnenwerk, social media en andere pr middelen. Zij blijft illustratie met typografie combineren maar zet ook fotografie in waar nodig. Samen met de uitgeverij en de auteur bepaalt zij het visuele concept dat aansluit bij de boodschap en de doelgroep van het boek.

Ingrid heeft oog voor eigentijds en modern design, gevoel voor sterke communicatie en liefde voor ambachtelijke technieken.

Naast de diverse uitgeverijen waarvoor zij regelmatig non-fictie boeken ontwerpt, ontwikkelt zij identiteiten voor ondernemers. Ondernemers met een vernieuwend concept, een origineel verhaal of uniek product, die op zoek zijn naar onderscheidend design. In het proces wordt gekeken naar positionering, design, branding en toepassing.

Samen met Leendert Masselink vormt zij Leendert meets Ingrid, een samenwerking voor artwork, exposities en productontwikkeling. Zij gaan uit van het  1 + 1 = 3  principe en werken vanuit nieuwsgierigheid, liefde en enthousiasme. Zo hebben zij samen de identiteit van cabinhotel The Unbound neergezet.

Graphic Design

Ingrid houdt van heldere communicatieve vormgeving, zowel in beeld als in tekst. In een herkenbaar en onderscheidend kleurpalet. Naast boeken ontwerpt Ingrid complete huisstijlen; van positionering tot website.

Identity

Een goede identiteit onderscheid je van andere ondernemers en versterkt de kwaliteit van het bedrijf. ‘Good design is good for business’ In een moodboard wordt het merk en de designaesthetics vastgelegd, van waaruit verschillende toepassingen van een logo worden ontwikkeld. Altijd stap voor stap in nauw overleg met de betrokken ondernemer. Alle details moeten kloppen en passen. Nadat het merk is neergezet kunnen we deze toepassen op alle benodigde middelen. Herkenbaar op alle vlakken.

Illustration

Voor een groot aantal tijdschrift titels maakt Ingrid illustraties. Meestal in nauw overleg met de art-director.Een magazine illustratie moet zowel passen in de vormgeving van het blad als van de pagina knallen. Waar de ene opdrachtgever al een duidelijk beeld heeft van een geschikte stijl, laat een ander zich verrassen.

Behalve in tijdschriften of boeken worden Ingrid’s illustraties ook gebruikt als onderdeel van een huisstijl. Een aantrekkelijke, herkenbare illustratie is heel waardevol voor branding van een merk. Custom-made illustraties of een beeldmerk zijn te zien in of op winkels, auto’s, websites, merchandise of andere communicatiemiddelen.

Book Design

Een concept voor een boekomslag of een compleet boek wordt ontwikkeld in samenwerking met een redacteur en/of auteur. Vaak heeft dit concept een illustratief vertrekpunt en resultaat. Behalve tal van omslagen van romans ontwerpt Ingrid ook binnenwerken inclusief illustraties en infographics voor non-fictie titels. Het kan ook zijn dat fotografie beter past of echt nodig is. Dan kan er aan een mengvorm worden gedacht, zoals bijvoorbeeld in De kamerplantenbijbel van Mama Botanica. Foto’s van de besproken planten, gecombineerd met illustraties die het hele boek een onderscheidende herkenbaarheid geven.

Products

Hoe leuk is het als je illustratie op een blijvend product staat? Leendert meets Ingrid, een samenwerkingsproject met Leendert Masselink, onderzoekt de mogelijkheden. Een collectie zijden shawls is geproduceerd, geexposeerd en verkocht, en regelmatig zijn de artprints van Leendert meets Ingrid in galeries of winkels te zien. De ambitie is om meer geillustreerde producten ism geselecteerde bedrijven te ontwikkelen. Zo zijn er theedoeken, wollen dekens en geknoopte tapijten voor The Unbound ontworpen en exclusief in gebruik genomen.